Únor 2016

Přestupný rok není problém...

29. února 2016 v 9:46 | Wess |  Společnost
Tak opět máme další delší únor v roce 2016, ale také letní olympijské hry, tentokrát v Rio de Janeiro...., paráda!!!



Rok 2016 je dělitelný 4, stejně jako před tím rok 2012 a ještě mnohem dříve třeba rok 1952 se čtyřmi zlatými medailemi Dany a Emila Zátopkových. Je to důkaz zákonitostí, související s číslem 4? Podívejte na další souvislosti mezi časem a kalendářem.Úžasný



Je to letos hezké poslední únorové pondělí, přestože prší a prý se chystá na sníh snad proto, že dnešní datum 29. 2. nemají numeroložky příliš rády!??!



P. S. Snad bude letošní přestupný rok šťastný nejen kvůli olympiádě....!!

Psáno 29. února 2016




O politice

25. února 2016 v 8:54 | Wess |  Politika
Nebudu asi sám, kdo o dnešní politice přemýšlí. A určitě takové přemýšlení mnohý spoluobčan šmahem od sebe odhání a raději se oplocuje třeba rčením "co nemůžeš ovlivnit, tím se nezabývej".
Říkám si, že to musí být člověk skrz na skrz sobecký, když o sobě tvrdí, že se vždy zabýval jenom "prosperitou svojí a vlastní rodiny". Vždyť já i moji vrstevníci jsme zažili poválečný socialismus se vším zapáleným společenským nadšením i zklamáními, socialistickými závazky a pětiletkami, nedostatkem toaletního papíru, ale také s rodinnými dovolenými a odborářskými rekreacemi …. atd., atd. samozřejmě včetně roků 1968 a 1989, kdy se národ probudil. Někteří z ničeho nic a jiní zas do bůhvíčeho; však to víceméně máme každý ve svém povědomí.
A my takto "životním větrem ošlehaní pardi" jsme se po osmdesátém devátém roce dovídali, že "to před tím" nebyla politika, a o demokracii ani nemluvě. Ano, znejistěl jsem, když v dnešních dnech vidím reálnou politiku a demokracii….; tu tuzemskou i zahraniční!?!
A tak, jako často, raději otevírám knihu Karla Čapka Kritika slov a nechávám se od klasika poučit ve slově POLITIKA - cituji:

POLITIKA,
slovo, které se vyskytá dnes častěji než "dobrýtro". Jeho význam je velmi různý: 1. býti ve vládě, 2. nadávat na vládu, 3. pracovat pro stranu, 4. pracovat pro sebe a tak dále.
Říká se našemu věku "věk elektřiny", ale daleko spíše by se mu mělo říkat "věk politiky"; neboť elektřina nemá zdaleka tolik významu ve světě jako politika. Například švec nedělá elektřinu, ale dělá politiku; tesař nedělá elektřinu, ale dělá politiku. Ba dokonce švec dělá spíše politiku než boty a tesař spíše politiku než střechy. Je to neutěšená alternativa: buď dělá politiku několik lidí z povolání, a pak běda politice; nebo dělají politiku všichni lidé, a pak běda všem lidem. Buď dělá politiku několik pohlavárů, a pak jsme si docela nic nepomohli; anebo dělá politiku lid, ale pak se lid nenaučil ničemu dobrému.
Není už lidí chudých, nýbrž jen proletářové; není už lidí pobožných a věřících, nýbrž jen katolická strana lidová; nejsou už sedláci, nýbrž republikánská strana českého venkova. Práce, víra, temperament, chudoba přestaly být fakty osobními a staly se fakty politickými. Temperament optimisty je vládní, temperament pesimisty opoziční.
Buď vás absorbuje politika vaší strany; nebo vás absorbuje ukrutná námaha vyhnout se všemu stranictví; v obou případech ztrácíte líbeznou a spontánní svobodu ducha. Buď sám děláte politiku, a pak jste ztracen; nebo ji neděláte, a pak jste otráven.
Utečete-li před politikou, jste zbabělý nebo netečný; děláte-li politiku reální, jste stranický; kážete-li politiku ideální, jste směšný. Mimoto v každém z těchto případů ohrožujete po nějaké stránce republiku.
Prosím, vyberte si.

Karel Čapek KRITIKA SLOV


(Konec citace)


Psáno dne 25. února 2016

Jenom lidi mají držet hubu…?!

23. února 2016 v 9:42 | Wess |  Politika


Vím, vytrhávat část zprávy z kontextu umí kdejaký demagog, příp. všivák, ale řekněte, vytrhnout následujícím způsobem z vysoké politiky je přinejmenším "půvabné" - cituji:

Ondřej Neff pokračoval otázkou, čím je dané, že se na nás západní státy dívají stále s despektem nebo shora. Robejšek to vysvětlil na příkladu jednoho výroku tehdejšího prezidenta Francie Chiraca, který řekl, že východní státy promeškaly příležitost držet pusu. "Držet pusu, poslouchat, co se jim řekne, a pak se chovat 'solidárně', tedy poslouchat, co se jim přikáže," zmínil.


"Promarnil jste dobrou příležitost držet hubu," vyjel Sarkozy po Cameronovi a dodal: "Už je nám zle z toho, jak nás kritizujete a říkáte nám, co máme dělat. Říkáte, že nenávidíte euro, ale teď chcete zasahovat do našich jednání."

Konec citace

P. S. Kromě toho mě hned rozesměje a jindy skoro rozpláče současná "politická korektnost" "tvůrců současných dějin EU". Snad tím jenom více chci zviditelnit výroky dnešních "celebrit".
Proto přidávám ještě včerejší názor pana Neffa - cituji: "Budování evropského superstátu je dnes asi tak aktuální, jako cesta na Mars. Mluví se o tom, ale na pořadu dne to není. Vidina evropského superstátu je dnes mnohem vzdálenější než vidina rozpadlé Evropy. Události mají teď takový spád, že svým tempem připomínají rok 1989" -


Jenom lidi mají držet hubu? Copak politik není člověk? Úžasný


Psáno dne 23. února 2016

Co je to blues...

21. února 2016 v 9:55 | Wess převzal z webu - you tube |  Muzica
Možná vzpomínka na vojnu, kde jsem si také mohl zamuzicírovat se skvělými kamarády a muzikanty. A blues to bylo něco - a nejenom pro mě!! Ukázka je z filmu Bylo nás deset z vojenského prostředí se skvělým hereckým obsazením.



Miloš Kopecký, ten blues uměl, nejenom to z filmu Limonádový Joe, ale zejména toto blues - v úvodu krásně pískané...!



Moje snad úplně "muzikantsky" první blues se pojí se začátkem 60. let...! To jsem koupil kufříkový gramofon s reproduktorem za cca 800.- Kčs a první desky. Jak jinak, s písničkami Semaforu, resp. S + Š. A mezi nimi jako kometa zazářila Hana Hegerová a krásná mezihra orchestru Ferdinanda Havlíka.... paráda!!



P. S.

Jakéhosi černošského bluesmana se prý kdysi ptali, "co je to vlastně to blues". Odpověděl prý: "Když se mě na to musíš ptát, stejně bys moji odpověď nepochopil."

Psáno dne 21. února 2016


Co budou dělat lidé…?

16. února 2016 v 9:57 | Wess |  Společnost


"Blíží se doba, kdy stroje budou schopny dělat skoro jakoukoliv práci lépe a rychleji než lidé. Společnost musí tento problém začít řešit dříve, než nás přepadne: Jestliže stroje budou schopny dělat v podstatě cokoliv, co dělají lidé, co budou dělat lidé?"



Vzpomínám, kterak na počátku 60. let svět ještě "myslel pozitivně" ve vztahu k automatizaci, i když mnohdy ještě neměl technologicky vyřešenou ani "velkou mechanizaci".

Ve škole jsme tehdy rádi slyšeli od učitelů slova o tom, jak stroje nahradí lidskou práci a vůbec jsme třeba v hodinách dějepisu nechápali dělníky v českých textilkách 18. století, jak rozbíjeli stroje, "poněvadž jim berou práci"! Naopak jsme hltali články časopisu "Věda a technika mládeži" a později i ABC o automatech a robotech a zejména u kluků převažoval zájem o techniku a technické obory a povolání.

A jako kluci jsme mj. věřili, že pracovní den člověka má být rozdělen na třetiny - 8 hod. práce, další třetinu osobního a rodinného volna pro vzdělání a kulturní zájmy a 8 hod. odpočinku a spánku.

To jsou vzpomínky na dětství a mládí, kdy bylo pár let po válce a lidé věřili spíše míru, než další válce.

Dnešní doba dospěla svým dneškem úžasných informačních a jiných technologiích včetně umělé inteligence však znovu k otázce "když stroje ve všem nahradí lidi, co budou dělat lidé?".

Chtěl bych alespoň sám sobě znovu odpovědět na tuto otázku, byv zkušenější a starší o několik desítek let takto:
- Veškerá činnost člověka nikdy nebude zautomatizována a není tím myšlena jenom kreativní typicky lidská - včetně lidského citu
- Přes všechnu pochybnost o pracovitosti jedince se bude v lidech udržovat vědomí, že potřeba pracovat je vlastní každému normálnímu člověku
- Vykonají - li většinu pracovní činnosti umělé technologie (roboti) a vyplní tak tu již zmíněnou třetinu denního výkonu člověka, pak o to větší bude "přidaná hodnota" produktu a nadhodnota práce. A při "slušném" rozdělování nadhodnoty by lidé mohli vykonávat jiné "veřejně prospěšné práce".
- Vzdělání a vzdělávání bude dále životní potřebou člověka

P. S.

Přál bych si prostě, aby člověk měl vždy co dělat a by jeho dělání bylo mělo svůj smysl a výsledek prospěšný jemu samotnému i společnosti lidí!!

A prosím také, aby normální lidé odmítli, kromě otázky " co budou dělat lidi s problémem umělé inteligence", také myšlenky novoosvícenců o "novém rozdání karet" jako jediném osvědčeném postupu konjunktury společnosti!!

Doufám totiž, že lidé dále budou chtít pracovat, vzdělávat se, množit se nebo snít o budoucnosti bez válek, stejně jako děti narozené "po tej velkej vojně"…



Psáno dne 15. února 2016

Koně to poznají…!

15. února 2016 v 8:35 | Wess |  Společnost

"Je už dlouho známo, že koně jsou společensky vyspělá zvířata, ale teď je to poprvé, co jsme potvrdili, že mohou rozlišovat mezi pozitivními a negativními výrazy lidského obličeje," tvrdí spoluautorka výzkumu Amy Smithová ze Sussexské univerzity.



P. S.
Konečně zase dobrá zpráva pro ty lidi, kteří by to nejraději "nechali koňovi"! Já bych to ovšem tomu ušlechtilému živočichu nepřál!
Je přece všeobecně známo, že kůň až dosud musel např. do všech válek a za svoje služby člověku zaplatil nakonec vždy svým životem.

Psáno dne 14. února 2016

Čím to asi je?

4. února 2016 v 11:36 | Wess |  Školství a vzdělávání

"Mnoha mladým obecně chybí zájem o cokoli kloudného, natož pak o studium. Motivací samozřejmě nejsou ani každodenní televizní zprávy, kde se ukazuje, že získávat peníze prací je naivní a nepraktický nápad."
Názor dnešních školních psychologů


P. S.
Proč nepojmenovat záležitosti třeba týkající se mládeže nejenom v učňovském školství? V současné společnosti skutečně "získávat peníze prací je naivní a nepraktický nápad"!! To přece pozorujeme u dospělých. Ti raději sledují kurzy a trendy na finančních burzách nebo - ti jednodušší - na tiketech Sportky a Sazky. Všude jde o přece miliony - neééé! Usmívající seZamračený
Mnozí mladí "dělat rukama" nechtějí, možná hrát na automatech. Ostatně i PC nebo NB považují za pouhé zprostředkování zábavy a přivést je ke skutečné práci na nich se daří jen obtížně. Myslím tím dovednosti psaní, počítání, prezentací, technického kreslení, zpracování zvuku a videa, přípravy databází pro vedení agendy rodiny, firmy apod., o které mají zájem jenom skuteční studenti.

Proč jsem zvýraznil slovo "student"? Poněvadž vzniklo od slovesa studovat, tedy nechat se informovat z literatury, nechat si zprostředkovat poznání od učitelů, odborníků v oboru, z webu atd.,atd.

Pokud se týká učňovského školství, tam kdysi v praktickém vyučování působili mistři odborného výcviku a učitelé odborných předmětů, ve velké většině obdařeni erudicí sami se dále vzdělávat a hlavně vzdělávat a vychovávat svoje svěřence - učně. A to nejen k odbornosti, ale i k lásce a hrdosti svých učňů na studovaný obor a na práci jako tvořitelku skutečných materiálních hodnot.

Vím, může to mnohým znít jako formální velmi "jakousi starobou zapáchající floskulí". Já jsem ale přesvědčen, že slova jako láska, hrdost nesouvisejí jenom s "fyzikou těla"; a jsem přesvědčen, že právě nedostatek vztahu mladých k poctivému soustavnému vzdělávání a k práci jako takové vede k nežádoucím koncům současného školství a potažmo celé společnosti!

Chybí v té naší společnosti však mnohem víc! V roce 89 jsme doufali ve větší lidská práva, ve větší osobní odpovědnost za svůj život a v čem jsou vlastně větší? Také ve vyšší vzdělání, kde prý chyběla i kvantitativní vysokoškolská vzdělanost, ale komu prospívá ta "plzeňská univerzálnost" a úžasné počty "úžasných diplomovaných vysokoškolských kurzů" na soukromé bázi "za peníze"!?

Skutečně, dnes může "na gympl kdekdo", pár roků tam čerpá státní peníze a pak odchází a nebo je na konci studia nepovedenou kreaturou maturanta. A mnozí z nich pak podobně prospívají i na vysokých školách a zase čerpají ze státních fondů. Ovšem někteří naopak si i "připlatí kvůli diplomu". A výsledkem je opět karikatura vysokoškoláka, který není schopen uspět na odpovídající úrovni na trhu práce!

Mladým podle školních psychologů chybí "zájem o cokoliv kloudného". Ano, a já jsem přesvědčený, že mladým chybí "vzory kloudnosti" především ve veškerém konání v naší autentické společnosti.

Nechtěl bych ale, aby vítězilo to známé "Marnost nad marnost, všechno je marnost", poněvadž současně nechci, aby vítězilo jediné společenské kritérium - ZISK a bezmezný egoismus.

Škola musí vychovávat k práci, morálce a touze po vědění. Neulehčovat studentům ať pod nátlakem rodičů, či vlastní pohodlností a nepolevovat v nárocích na znalosti studentů a pracovní zdatnost! Vedení školy nechť řídí vyučovací proces, včetně důsledné zpětné vazby - kontroly a netrpí odbornou nekompetentnost pedagogů!!

A to vše přes skutečnost, že současná společnost škole její společenskou pozici nijak neulehčuje, spíše naopak!


Psáno dne 4. února 2016